CNS De Regenboog

Leerlingenzorg

Wij gaan er van uit dat alle kinderen verschillend zijn en dat veel problemen op school voorkomen kunnen worden door het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele mogelijkheden en beperkingen van ieder kind.

 

Als kinderen extra hulp nodig hebben, wordt dit met u als ouders overlegd. De vorm en inhoud van deze hulp wordt beschreven in een individueel of een groepsplan. De intern begeleider coördineert deze speciale zorg.
Regelmatig vinden er leerlingenbesprekingen plaats, waarin de voortgang van de leerlingen besproken worden m.b.v. van gegevens uit het ‘leerlingvolgsysteem’. Dit is een systeem waarmee je de ontwikkeling van leerlingen op vele gebieden kunt volgen. Deze ontwikkeling brengen we in kaart door observatie, toetsen die bij methodes horen en door het afnemen van methode onafhankelijke toetsen. Dit alles gebeurt op vaste momenten in het jaar. Dit legt de intern begeleider vast in een ‘toetskalender’. Al deze gegevens worden verzameld in een leerlingendossier. De extra zorg aan het kind wordt gegeven door de eigen leerkracht of een remedial teacher of de onderwijsassistente.

 

Soms kan het zijn dat we er zelf niet uitkomen. We besluiten dan, in overleg met de ouders, externe deskundigen in te schakelen. Dit kan vanuit de onderwijsbegeleidingsdienst zijn (RPCZ), maar ook vanuit het Samenwerkingsverband O3 voor Passend Onderwijs. Zo kan er extra hulp via een leerlinggebonden financiering vandaan komen. Begeleiding vindt dan plaats via ambulant begeleiders die samen met de leerkracht en ouders de extra zorg vorm geven.

 

Zo is er sprake van een aantal ondersteuningsniveaus. Wanneer blijkt dat een kind niet geholpen kan worden op onze school, omdat de onderwijsbehoeften van het kind zo specifiek zijn, dan kan een kind doorverwezen worden naar het speciaal onderwijs. Hiervoor zal ons samenwerkingsverband O3 een toelaatbaarheidsverklaring moeten afgeven.